همشهری آنلاین: کندی چانگ جوانی است که تحت تاثیر مرگ صمیمی‌ترین دوستش اولین دیوار "پیش از آنکه بمیرم..." را در آمریکا به وجود آورد و در پی آن ۴۰۰ دیوار مشابه در ۶۰ کشور جهان خلق شدند.

 

 

براساس گزارش CNN، چانگ پس از مرگ دوستش برای مدتی طولانی درباره مرگ و اینکه چگونه می‌خواهد به زندگی ادامه دهد اندیشید و این تفکر شفافیت تازه‌ای به زندگی او بخشید، اما حفظ این دیدگاه جدید باوجود اینکه برای آن به سختی تلاش می‌کرد، برایش امکان‌پذیر نبود.

وی به این فکر افتاد که آیا دیگران نیز با چنین تفکرات پرچالشی درگیر هستند یا نه،‌از این رو از رهگذران غریبه دعوت کرد تا افکار خود را برروی تخته سیاه‌هایی که وی برروی دیوارهای خانه متروکه‌ای در نیواورلئان نصب کرده‌بود و جمله "پیش از آنکه بمیرم می‌خواهم..." را برروی آنها نوشته بود، با او و با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

این حرکت چانگ در تبدیل کردن مکانی عمومی به فضایی مشترک برای به اشتراک‌گذاری افکار و عقاید به هنری جهانی تبدیل شد و هم‌اکنون بیش از 400 دیوار "پیش از آنکه بمیرم" در 60 کشور جهان به 25 زبان مختلف به وجود آمده‌اند. چانگ قصد و برنامه‌ای برای گسترش دادن این طرح به خارج از نیواورلئان نداشت اما استقبال از این حرکت منجر شد ایده وی در سرتاسر جهان شایع شود.

برخی از این دیوارها چند ماه پس از متولد شدن،‌ناپدید می‌شدند زیرا فردی خانه را می‌خرید و به ناچار دیوراها برداشته می‌شدند،‌ اما به سرعت دیوارهای دیگری در گوشه‌و‌کنار شهر متولد می‌شوند.

به گفته چانگ که قرار است به زودی اولین کتاب از نوشته‌های این دیوارها را منتشر کند، رایج‌تریم مضامین در این نوشته‌ها که رهگذران با استفاده از گچ‌های رنگی برروی تخته‌های سیاه از خود به جا می‌گذارند درمورد سلامتی، عشق، مسافرت، کمک به دیگران و خانواده است.

ایده "پیش از آنکه بمیرم" از اعماق اندوه و تاسف چانگ به خاطر مرگ دوستش متولد شد و به گفته وی پاسخ‌هایی که به این ایده داده شد به او اطمینان داد که در مسیر پرفراز و نشیب معنی بخشیدن به زندگی‌اش تنها نیست. به گفته کار گوستاو یونگ، سفر به ماه بسیار ساده‌تر از نفوذ به موجودیت فرد است. چانگ با اشاره به این جمله می‌گوید سلامت روحی به همان اندازه تلاش نیاز دارد که سلامت جسمانی نیاز دارد. نمونه پیام‌هایی که افراد در این زمینه برروی تخته‌سیاه‌ها نوشته‌اند از این قبیل هستند: رها کردن تمامی تزلزل‌ها، کشف هویت واقعی‌ام، یافتن آرامش، غلبه بر افسردگی، رهایی از ترس از مرگ، التیام و ...

اما عشق ورزیدن و عشق یکی از رایج‌ترین مفاهیمی بود که مردم درباره آن برروی این تابلو‌های عمومی اظهار نظر می‌کردند. اما در میان تمامی جملات عاشقانه‌ای که برروی دیوار نوشته شده‌بود،‌پیام‌های جالب توجهی نیز وجود داشت، برای مثال فردی نوشته بود پیش از آنکه بمیرم می‌خواهم با یک بیگانه فضایی سالاد بخورم، و فرد دیگری علامت پیکانی برروی دیوار کشیده بود و زیر آن نوشته بود پیش از آنکه بمیرم باید با این فرد ازدواج کنم.

در بخش نظرات مردم درباره کمک به دیگران پیام‌هایی از این قبیل نوشته شده‌اند: پیش از آنکه بمیرم می‌خواهم: به کودکان زندگی کردن و آزاد بودن را بیاموزم، جان افراد را نجات دهم، روز کسی را بسازم، جامعه‌ای برابر را ببینم.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۶